Invicta/Frigro 3 promoveert naar reserve derde klas

Afgelopen zaterdag stond de belangrijkste zaalwedstrijd van het seizoen op het programma tegen LDODK 4. De vorige ontmoeting werd door de Kollumers gewonnen met 16 -15. Dat was een prachtige wedstrijd met een hoog niveau. Afgelopen zaterdag was dat niet het geval. Het werd een wedstrijd van een lager niveau maar qua spanning was het een erg hoge amusementswaarde. Gelukkig waren er ook weer mensen, Hinke Beets en David van Dusschoten, die weer klaar stonden om als wissel te fungeren naast de gewone wissels Jildou van der Weg en Wytse Miedema.

Het vak van Minze de Boer, Ruurd Meindertsma, Bonita Bergsma en Gerdien Kuipers startten in de aanval. Er werden genoeg kansen gecreëerd maar LDODK 4 kwam als eerste op voorsprong in de sporthal “De Skans”. Gelukkig trok Minze de stand gelijk door een verre afstander. Het vak van Alle Thiemen Pranger, Wietze Jan Grijpma,  Anneke Planting en Tessa de Poel kwamen in de aanval en zetten goede aanvallen neer. Er werd erg sterk gerebound door alle spelers in dit vak en er kon meerdere malen worden geschoten. Wietze Jan maakte het mooiste doelpunt van de wedstrijd door een mooie doorloopbal af te ronden vanuit een overpak -beweging. Even daarna mocht meneer Grijpma van de strafworpstip de 1-3 scoren. Hij deed dat. Het vak van Anneke mocht verdedigen en mocht hun best doen in de verdedigend opzicht, een heer van LDODK moest helaas het veld verlaten omdat hij zich verstapte. Er kwam een verse junior heer en Alle Thiemen mocht op zijn 37 ste laten zien wat hij waard was in verdedigend opzicht. Hij bleef staande en deed dat verdienstelijk. Toch kwamen de LDODK érs op 3-4, waarna Ruurd Meindertsma 2-4 maakte. Toch konden we niet doordrukken. We creëerden mooie kansen maar we troffen geen doel. Vlak voor rust maakte Tessa de Poel een erg belangrijke goal en daardoor gingen we rusten met een 3-5 voorsprong.

In de rust werd gezegd dat we gewoon raak moesten gaan schieten en dan was het een gelopen race, maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Toch was er wel vertrouwen. Er werd in en rond de rust ook gesproken over evt wissels maar aangezien er wel volop kansen werden gecreëerd, kozen we ervoor om de opstelling gelijk te houden.

Vol goede moed stapten we weer over en binnen de lijnen. Helaas was het de ploeg uit Gorredijk die weer eerst scoorde. 4-5. Minze de Boer antwoordde en scoorde een mooie afstander omdat hij goed gesteund werd door de dames. 4-6. Helaas kwam de tegenstander in 5 minuten op gelijke stand. LDODK voerde een heel aantal wissels door en daardoor werd het er niet makkelijker op. De jonge spelers waren sneller en ook effectiever. Gelukkig pakte het vak van Bonita Bergsma wat net wat foutjes maakte, het goed op en scoorden binnen 3 minuten de 6-7 en 6-8.  Toch lukte het LDODK om weer binnen een paar minuten op gelijke stand te komen. De vorige wedstrijd was LDODK sneller uit het veld geslagen maar in deze wedstrijd was het veel lastiger om de tegenstander van zich af te schudden, 8-8. Met nog tien minuten op de klok kon het nog alle kanten op. Gelukkig scoorde Gerdien Kuipers een mooie afstander en was er weer kans op een beter einde van deze wedstrijd, 8-9. Maar ook Frigro was vermoeid en maakte in deze fase domme fouten. LDODK miste een strafworp en na de strafworp werd er een doorbraak gemaakt. 9-9. Nog zes minuten op de klok en ik had geen idee waar het heen zou gaan. Weer maakte Invicta een domme fout door enorm fel door te gaan op zijn tegenstander en de scheids wees naar de strafworpstip. Weer miste LDODKm, maar weer kregen we een doorloopbal om de oren. Gelukkig wees de scheids een minuut daarna ook naar de stip voor de Kollumers. Wietze Jan mocht zijn zelfde trucje herhalen van e eerste helft alleen was deze van iets groter belang, er was nog 3  minuten te spelen. De hectiek nam toe en sommige spelers werden wat onrustiger. Wie op welke positie en wanneer schieten? Dat was de vraag. Coach Andre Kalsbeek vroeg een time out aan met nog 1.09 op de klok. Invicta moest winnen om veilig te zijn van promotie. Het was een korte toespraakje waarbij onderling nog kort wat dingen werden gezegd. En het werkte. Invicta pakte nog een paar afstanders mee en 1 daarvan vloog erin. LDODK mocht ook nog eenmaal aanleggen maar het schot was te kort. Invicta greep de bal en kon de bal rustig naar het aanvalsvak brengen. De scheids floot af.

Een Invicta supporter zei vlak na de wedstrijd : “Het had ook wel 20-10 kunnen zijn”.  Een compliment, maar het wordt de komende week wel weer eens tijd om een hoger percentage te gaan raak schieten.

Frigro/Invicta pakte haar eerste promotie met het nieuw samengestelde team. Vreugde  alom. Het schieten was alles behalve hoogstaand, dik 100 keer geschoten met maar 11 doelpunten. Dat is niet iets waarvoor je vrijwillig contributie betaalt. Door deze overwinning staan de wit-broekjes 3 punten boven LDODK en is de promotie een feit. Of er een kampioenschap in zit, zal volgende week blijken. Dan is HHV de tegenstander. De vorige keer kwam Invicta te kort tegen dit ook, erg geroutineerde en kwalitatief sterk team. Er zal met 7 goals verschil gewonnen moeten worden om kampioen te worden. Gelukkig is de buit al binnen en daarom zal er volgende week lekker gespeeld kunnen worden en dan zien we wel waar het schip strandt. Insteek is wel winnen natuurlijk.

Na de wedstrijd werd er gezellig nog een pilsje gepakt en trakteerden de spelers zichzelf op lekker eten in restaurant Magnifiek, wat ook magnifiek eten was. Daarna werd dit feest doorgezet in de Kollumer kroeg waarbij er gelachen, gedanst en gedronken werd. Het was een mooi en voldaan dagje voor dit prachtige, gezellige team. Op naar het veld waar het kampioenschap voor het oprapen ligt. We hopen u zaterdag te  zien in de sporthal om 14.50 om te kijken wie nou echt het beste is in deze competitie.