Invicta/Frigro 1 speelt gelijk tegen It Fean/Boelenslaan 1

Zaterdag 30 september was sportpark ‘Baensein’ in Kollum het toneel van een van de vele korfbalderby’s die de Fryske Wâlden rijk is. In een derde klasse waar veel ploegen van elkaar kunnen winnen, deed It fean/Boelenslaan het tot nu toe iets beter dan de oranjehemden, maar na de zielloze vertoning in Leeuwarden vorig weekend heeft Invicta/Frigro nog iets recht te zetten in eigen huis. De vakken waren enigzins omgegooid ten opzichte van vorige week. In de aanval begonnen Anne Jan Miedema, Wim Oostra, Gerdien Kuipers en Hinke Beets. Verdedigen startten Jorn van der Weg, Gertjan Oppersma, Marieke van Straten en Sijke de Vries.

Na het handjesschudden gingen beide ploegen los, en stond binnen een paar minuten de 1-1 op het scorebord, doordat beide teams een strafworp benutten. Reservecaptain Gerdien bleek vandaag uiterst koelbloedig vanaf de strafworpstip, wat goed uitkwam, want er mochten nogal wat strafworpen genomen worden vandaag. Verdedigend stonden beide ploegen hun mannetje, waardoor de doelpunten schaars waren in de eerste helft. Dat de kleedkamers met een tussenstand van 5-5 werd opgezocht, was veelzeggend.

Na de thee bleef het een gelijkopgaande wedstrijd. Om elke meter werd gevochten, en beide ploegen hadden moeite om uitgespeelde kansen te creëeren. Zeker het eerste verdedigingsvak van Invicta/Frigro en het vak van It Fean dat er tegenover stond. Na de 2-3 duurde het tot aan de slotminuten voordat deze helft van de speelveld weer op het scoreformulier verscheen. De wedstrijd werd uitgevochten in het andere vak, waar vooral de dames Gerdien en Hinke en hun tegenstandsters van It Fean goed waren voor het grootste deel van de doelpuntenproductie. Via 7-7 en 9-9 kon de wedstrijd in de slotfase nog alle kanten op.

Met zijn eerste afstandsschot zette supersub Gerben de Vries de pruttelpotformatie voor het eerst in de tweede helft op voorsprong, maar deze werd weer weggewerkt door een dood spelmoment aan de kant van It Fean. Zo eindigt de wedstrijd in een puntendeling en prijkt er na twee keer 35 minuten regen 11-11 op het scorebord. Een uitslag die wellicht de beste afspiegeling was van de verhoudingen vandaag op het Kollumse kunstgras. Een punt waarmee it Fean zich in de comfortabele middenmoot vestigt, en waarmee Invicta/Frigro een puntje afstand neemt van de twee onderste plekken, waar de oranjehemden aan het eind van de rit niet op wenst te eindigen.